Tahun :1 Aktif
Tarikh : 29 Januari 2008
Masa : 60 minit
Bilangan murid : 36 orang
Tajuk : Permainan Rakyat
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :-
a) menyatakan maklumat tentang gambar yang dilihat dengan betul .
b) menceritakan cara bermain permainan rakyat dengan betul.
c) membina frasa dan ayat tunggal dengan betul.
Fokus utama :
3.1
Menyampaikan maklumat dalam pengucapan yang mudah , betul , menarik dan berkesan .
Aras : 1 (i)
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk menggunakan kata , istilah ,
frasa , struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai .
Fokus sampingan :
2.1
Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar , ditonton ,dibaca atau dialami .
Aras : 3 (i)
Bercerita menggunakan kata , frasa , ayat serta sebutan dan intonansi yang baik dan jelas .
Kemahiran Bahasa :
mendengar dan bertutur, membaca , menulis
Tatabahasa :
Frasa , kata nama am
Kosa kata :
Gasing , congkak , sepak raga , batu seremban , ketingting , galah panjang , konda kondi , tarik
upih , bulu ayam
Ilmu :
Pendidikan Jasmani dan kesihatan
Nilai Murni :
Menghargai , bersyukur , bekerjasama
Kemahiran berfikir :
Mencari maklumat dan menjana idea
Kecerdasan pelbagai :
verbal linguistik dan kinestatik
Kajian masa depan :
Menjangka akibat
ICT :
Tutorial
Strategi :
konstektual, direktif, metakognatif
Pengetahuan sedia ada :
: murid pernah mendengar mengenai permainan rakyat.
: murid mengetahui beberapa jenis permainan rakyat.
: murid mengetahui cara bermain permainan rakyat.
Bahan Bantu Belajar :
: Lagu permainan rakyat.
: Pengurusan Grafik
: Gambar Permainan Rakyat
: Internet
: Komputer
Langkah - Langkah : -
Set Induksi
( 5 Minit )
Isi Pelajaran : Soalan - soalan
1) Pernahkah kamu mendengar mengenai lagu permainan rakyat tersebut ?
2) Pernahkah kamu bermain permainan rakyat tersebut?
3) Senaraikan permainan rakyat lain yang kamu ketahui.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
- Guru memasang sebuah lagu permainan rakyat dan meminta murid- murid menyanyi
bersama - sama guru .
- Guru meminta pendapat murid-murid mengenai lagu permainan rakyat tersebut .
- Guru mengaitkan dengan tajuk pelajaran pada hari tersebut.
Bahan Bantu Mengajar
Nilai : Menghargai
Kesopanan
Kasih Sayang
Kerjasama
Langkah 1
( 20 Minit )
Isi Pelajaran : Permainan Rakyat
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
- Guru meminta murid – murid membuka buku teks pada halaman 55 yang mengandungi
sebuah gambar .
- Guru meminta murid-murid memerhatikan gambar yang terdapat di dalam buku teks
tersebut .
- Guru meminta murid-murid menyenaraikan nama-nama permainan yang terdapat dalam
gambar tersebut .
- Guru meminta murid – murid menyatakan permainan rakyat yang paling mereka gemari .
- Guru menunjukkan sebuah pengurusan grafik yang mengandungi gambar-gambar permainan
rakyat dan meminta murid-murid untuk mengeja dan menyebut nama permainan rakyat
tersebut dengan betul .
- Guru membetulkan kesilapan murid jika ada.
Bahan Bantu Mengajar :
Gambar Permainan Rakyat
Pengurusan Grafik Permainan Rakyat
Kecerdasan Pelbagai :
Verbal Linguistik
Strategi :
Direktif
Konstektual
Nilai
Bekerjasama
Berani
Langkah 2
( 20 Minit )
Isi Pelajaran : Enjin Pencari ( Yahoo dan Google )
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
- Guru membahagikan murid-murid kepada 9 kumpulan .
- Setiap kumpulan mengandungi 4 orang murid .
- Guru memberikan satu permainan rakyat kepada setiap kumpulan dengan menggunakan
kaedah mencabut undi .
- Guru meminta setiap kumpulan untuk mencari maklumat mengenai permainan rakyat
tersebut dengan menggunakan enjin pencari .
- Guru mencadangkan beberapa enjin pencari yang boleh digunakan oleh murid-murid untuk
mencari maklumat dan cara penggunaannya .
- Setiap kumpulan membentangkan hasil carian di hadapan kelas.
- Guru meminta murid memikirkan akibat sekiranya permainan tradisional tidak lagi dimainkan
pada masa hadapan.
Bahan Bantu Mengajar :
Papan Tulis
Internet
Komputer
Kecerdasan Pelbagai :
Kinestatik
Strategi :
Metakognitif
Nilai :
Bekerjasama
Bantu - membantu
Gigih Berusaha
Rajin
Langkah 3
( 10 Minit )
Isi Pelajaran : Pengurusan Grafik
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
- Guru menayangkan latihan dalam bentuk persembahan grafik di hadapan kelas .
- Murid-murid diminta untuk mengisi tempat kosong bagi nama-nama permainan rakyat yang
terdapat di dalam pengurusan grafik tersebut berdasarkan gambar yang telah diberi .
- Guru dan murid bersama-sama menjawab soalan tersebut .
- Guru membetulkan kesilapan murid jika ada .
Bahan Batu Mengajar :
Persembahan grafik latihan
Nilai :
Bekerjasama
Bantu - membantu
Rajin
Kasih sayang
Bijaksana
Penutup
( 5 minit )
Isi Pelajaran :
Penutup kognatif :
Apakah yang telah kamu pelajari sebentar tadi ?
Penutup Sosial :
Apakah perasaan kamu setelah mempelajari tajuk hari ini ?
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
- Murid-murid menyebut secara beramai-ramai nama permainan rakyat yang telah dipelajari
pada hari tersebut .
- Guru membuat penutup kognatif dan sosial .
Nilai :
Menghargai
Bijaksana
Kerja rumah : Mengumpul gambar-gambar permainan rakyat dalam bentuk buku skrap.
5 comments:
salam...sy student KPLI ipgm kampus perlis. major KH minor BM.nak mintak tlg la, ade tak cth2 RPH BM dengan formatnya sekali..blh tak send ke email sy? azmira_izz04@yahoo.com.
terima kasih
tima kasih byk2 akak
nak mntak izin 'copy' RPH ni..jadikan rujukan..terima kasih...
Salam....
saya minta izin menjadikan RPH ini sbg bahan rujukan..
TQ :)
saya minta copy nota nie sbgai rujukan
Post a Comment